View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
bias
Joined: 28 Sep 2007 Posts: 85 Location: Slovensko
|
Posted: Sat Nov 17, 2007 10:44 pm Post subject: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
Ahojte, max. krútiaci moment a maximálny výkon, s týmito dvoma údajmi sa často stretávam, keď pozerám rôzne výkony áut, ale rozdiel mi nie je jasný. Ak by sa to dalo vysvetliť "po lopate". Ďakujem _________________ Strieborný Ford Fusion 1,4 16V benzín, r.v. 9/2007, 6,84 L /100 km. Mám rád spoľahlivé autá. |
|
Back to top |
|
|
pirat
Joined: 26 Jul 2007 Posts: 315 Location: Košice
|
Posted: Sun Nov 18, 2007 12:24 am Post subject: Re: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
bias wrote: | Ahojte, max. krútiaci moment a maximálny výkon, s týmito dvoma údajmi sa často stretávam, keď pozerám rôzne výkony áut, ale rozdiel mi nie je jasný. Ak by sa to dalo vysvetliť "po lopate". Ďakujem |
Skus to tu http://www.motorkari.cz/index.php?show=00000003636 _________________ 1.4 TDCi Tango-cervena metaliza |
|
Back to top |
|
|
DR
Joined: 19 Jan 2007 Posts: 412
|
Posted: Sun Nov 18, 2007 10:42 am Post subject: Re: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
bias: moc to neprožívej. Jsou to jenom čísla. Na jízdní výkony konkrétního auta má vliv i zpřevodování, celková hmotnost a tvar karoserie. Proto je dobré do toho srovnání zahrnout i hodnotu zrychlení 0-100 km/h a dosahovanou max. rychlost. Z toho už docela poznáš, co který motor s daným autem dokáže.
Obecně vyšší max. výkon je lepší bez ohledu na otáčky, při kterých je dosahován. Vyšší max krouťák je lepší, pokud je dosaženy při stejných, nebo nižších otáčkách, než u motoru se kterým to srovnáváš. Hodnota max. krouťáku drtivé většině lidí nic neřekne, i když majitelé turbodiselů se s ní velimi rádi vytahují - přece když je to tak velké číslo, tak to musí být něco super. Není.
Ale vždycky budou existovat nějaké anomálie a výjimky. _________________ administrator www.forum.fordclubs.org
Ford Mondeo ST200 HB |
|
Back to top |
|
|
pirat
Joined: 26 Jul 2007 Posts: 315 Location: Košice
|
Posted: Sun Nov 18, 2007 11:33 am Post subject: Re: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
DR wrote: | bias: moc to neprožívej. Jsou to jenom čísla. Na jízdní výkony konkrétního auta má vliv i zpřevodování, celková hmotnost a tvar karoserie. Proto je dobré do toho srovnání zahrnout i hodnotu zrychlení 0-100 km/h a dosahovanou max. rychlost. Z toho už docela poznáš, co který motor s daným autem dokáže.
Obecně vyšší max. výkon je lepší bez ohledu na otáčky, při kterých je dosahován. Vyšší max krouťák je lepší, pokud je dosaženy při stejných, nebo nižších otáčkách, než u motoru se kterým to srovnáváš. Hodnota max. krouťáku drtivé většině lidí nic neřekne, i když majitelé turbodiselů se s ní velimi rádi vytahují - přece když je to tak velké číslo, tak to musí být něco super. Není.
Ale vždycky budou existovat nějaké anomálie a výjimky. |
Ja som to pochopil tak ze pri vyssom krutiacom momente moze byt auto sprevodovane do vyssieho prevodu co zaisti ze pri nizkych otackach rovnaku rychlost ako pri motore ktory treba vytocit viac aby si dosiahol rovnaku rychlost. Vykon motora cca. vyjadruje zrychlenie alebo silu ktoru ten motor pri danom momente dava.
Laicky ak mame paku a postavime k nej 50 kg chlapa, ktory ma ale dlhsiu tyc (vacsi moment) bude zdvihat periodicky piest co bude pohanat napravu, a 100kg chlap ktory ma kratsiu tyc. Ten s kratsou tycou musi prejst mensiu drahu cize moze dosiahnut vyssiu frekvenciu dvihania (otacky) a teda podava vacsi vykon, ale kedze by mal mensi prevod rychlost by bola rovnaka u oboch. _________________ 1.4 TDCi Tango-cervena metaliza |
|
Back to top |
|
|
vls
Joined: 16 Feb 2007 Posts: 637 Location: Martin
|
Posted: Sun Nov 18, 2007 8:46 pm Post subject: |
|
|
okamzity vykon [kW] = okamzity krutiaci moment [Nm] * okamzite otacky [1/min] / 9549.3
dokazem ukrutit stift na kolese, teda vyviniem vacsi krutiaci moment ako moje auto, lenze pri jednej otacke za minutu, nie pri otackach napriklad 3500 ako motor.
mas vacsi krutiaci moment motora - nemusic casto radit, prides na kopec a motor stale vladze krutit kolesami, nemusis mu to ulahcit podradenim.
mas vacsi vykon - mas vacsie zrychlenie, motor vykona za sekundu viac prace.
oba udaje pouzivas pri jazde :
potrebujes rychlo predbehnut - podradis = dostanes motor blizsie k otackam maximalneho vykonu, dupnes na to a zmiznes v dialke.
chces nizku spotrebu - zaradis taky rychlostny stupen, aby otacky boli okolo otacok maximalneho krutiaceho momentu alebo kusok pod nim. tam byva oblast najmensej mernej spotreby, teda spotreby na jeden kilowat vykonu. _________________ Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 k, e‐CVT comfort Style Tech, Celestine grey
Suzuki SX4 Scross 2WD, 1.0 Premium 6AT, sphere blue pearl
Peugeot 3008 1.6VTi Active, red rubis
VW Golf Plus 1,4 Trendline, red tornado
Ford Fusion 1,25 Rival, colorado red |
|
Back to top |
|
|
Ivan
Joined: 10 May 2007 Posts: 12
|
Posted: Wed Nov 21, 2007 2:06 pm Post subject: Volnoběh |
|
|
Je pravda, že když mám zapnutý studěný motor na volnoběh, tak se nesmí zapínat klimatizace? Kolegové mi řekli, že prý to špatně působí na motor, alespoň to tak bylo u staších aut. Prosím pořadte. |
|
Back to top |
|
|
sedlaq
Joined: 17 May 2007 Posts: 529 Location: ČR - JM
|
Posted: Wed Nov 21, 2007 4:46 pm Post subject: |
|
|
To neřeš. V létě, když je auto rozpálený, tak ani motor není úplně studený a v zimě klimu nepouštíš, když je méně než +4st, tak ani spustit nejde. Takže se neboj, že by motor nějak zvlášť trpěl při volnoběhu, než stačíš zavřít vrata od garáže. _________________ Fusion 1,4 Champion Ebony 6/2007, červená Colorado - prodáno
Mitsubishi SpaceStar 1,3 8/2000, zelená
Dacia Duster Arktica 4x4 dCi 4/2013 stříbrná |
|
Back to top |
|
|
DR
Joined: 19 Jan 2007 Posts: 412
|
Posted: Sun Nov 25, 2007 8:56 pm Post subject: Re: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
Getrag, vls (a bias): šedivá je teorie (kterou znám stejně jako někteří z vás) věčně zelený strom života. Proto říkám, ať ty papírové hodnoty výkonu a krouťáku (na které byl původní dotaz) tolik nerožíváte, normální člověk z nich pravdu nemůže poznat nic víc, než jsem napsal. Pro posuzení skutečných dynamickýcvlastnsotí auta je podstatná hodnosta zrychlení a maximání rychlosti. Z toho už se dá poznat dost.
Příklad: Motor 85kW/7000ot, 127Nm/4000ot. Druhý motor 151kW/6500ot, 230Nm/5500ot. Co z toho poznáte o dynamice auta? Prd.
Ten 151kW je 2.5 V6 v mém ST200. 0-100 dělá za 7,7, maximálku má 229 km/h. Vrchol kroutáku má ta V6 hodně vysoko, jeno 1000ot pod vrcholem výkonu. Spouta chytráků by z toho hned vyvodila, že motor se musí hodně točit a "netáhne odspoda". Přitom ten motor ve skutečnosti táhle prakticky od volnoběhu, od 2000ot zabírá velice slušně - až do maxima v 6500ot.
Ten 85kW je 1300ccm ve Š130RS z roku 1975! To auto mělo 0-100 za 7,5s a maximálku podle převodů 140-210 km/h. Protože pohotovostní hmotnost byla pouhých 753kg!!, neměl bych proti ní s mým o čvrt století mladším a skoro 2x výkonějším autem žádnu šanci (kromě maximálky.
Já už jsem jezdil s kde čím, právě proto ty papírové hodnoty beru hodně orientačně. _________________ administrator www.forum.fordclubs.org
Ford Mondeo ST200 HB |
|
Back to top |
|
|
pirat
Joined: 26 Jul 2007 Posts: 315 Location: Košice
|
Posted: Mon Nov 26, 2007 8:07 pm Post subject: Re: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
DR wrote: | Getrag, vls (a bias): šedivá je teorie (kterou znám stejně jako někteří z vás) věčně zelený strom života. Proto říkám, ať ty papírové hodnoty výkonu a krouťáku (na které byl původní dotaz) tolik nerožíváte, normální člověk z nich pravdu nemůže poznat nic víc, než jsem napsal. Pro posuzení skutečných dynamickýcvlastnsotí auta je podstatná hodnosta zrychlení a maximání rychlosti. Z toho už se dá poznat dost.
Příklad: Motor 85kW/7000ot, 127Nm/4000ot. Druhý motor 151kW/6500ot, 230Nm/5500ot. Co z toho poznáte o dynamice auta? Prd.
Ten 151kW je 2.5 V6 v mém ST200. 0-100 dělá za 7,7, maximálku má 229 km/h. Vrchol kroutáku má ta V6 hodně vysoko, jeno 1000ot pod vrcholem výkonu. Spouta chytráků by z toho hned vyvodila, že motor se musí hodně točit a "netáhne odspoda". Přitom ten motor ve skutečnosti táhle prakticky od volnoběhu, od 2000ot zabírá velice slušně - až do maxima v 6500ot.
Ten 85kW je 1300ccm ve Š130RS z roku 1975! To auto mělo 0-100 za 7,5s a maximálku podle převodů 140-210 km/h. Protože pohotovostní hmotnost byla pouhých 753kg!!, neměl bych proti ní s mým o čvrt století mladším a skoro 2x výkonějším autem žádnu šanci (kromě maximálky.
Já už jsem jezdil s kde čím, právě proto ty papírové hodnoty beru hodně orientačně. |
Na prvy pohlad je vidno ze tie 2 motory su odlisne a ze tento 151kW/6500ot, 230Nm/5500ot. bude vitaz. To ze su v inych autach neriesime bavime sa o motoroch. Je jasne ze ked je auto lahke tak zrychli s rovnakym motorom rychlejsie. Navyse tu 753 kg skodovku a tvoje 2000 kg mondeo nejde porovnavat. Na zrychlenie ma vplyv viac faktorov cize to popisuje auto komplexne, vykon, aerodynamika, hmotnost, sprevodovanie a ine odpory.
Cize ak posudzujeme parametre motora nezaujima nas, kde ten motor bude. Ak nas zaujima auto komplexne mozeme sa bavit o zrychleniach a maximalke. _________________ 1.4 TDCi Tango-cervena metaliza |
|
Back to top |
|
|
DR
Joined: 19 Jan 2007 Posts: 412
|
Posted: Mon Nov 26, 2007 9:43 pm Post subject: Re: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
Getrag wrote: |
Na prvy pohlad je vidno ze tie 2 motory su odlisne a ze tento 151kW/6500ot, 230Nm/5500ot. bude vitaz. To ze su v inych autach neriesime bavime sa o motoroch. .... Cize ak posudzujeme parametre motora nezaujima nas, kde ten motor bude. Ak nas zaujima auto komplexne mozeme sa bavit o zrychleniach a maximalke. |
Promiň, ales tímhle přístupem jsi právě úplně mimo mísu. Už jsi někdy jezdil na samotném motoru, který nebyl namontovaný v žádném autě? Normálního člověka zajímá, v jakém autě je ten motor namontovaný, jaká je u něj převodovka a jaké ztráty má celý převodový mechanismus. Je mu fuk,jaké má motr papírové parametry, zajímají ho jízdní vlastnosti auta. Takže pro normálního člověka (což je předpokládám i "bias") je úplně na ho*no srovnávat papírové parametry motorů, podstatné jsou skutečné jízdní výkony konkrétního auta s daným motorem. To se tady snažím celou dobu vysvětlit :-/. Samotný motor si koupí někdo, kdo si staví vlastní auto, pak ho budou pochopitelně zajímat jenom parametry motoru. Takže vy všichni, kteří si stavíte vlastní auta, nevšímejte si prosím toho, co jsem napsal. Děkuji .
Pro tebe mám příklad č. 2
Fiat Brava (1997) 1.6 16V, 76kW/5750ot., 144Nm/4000ot (=60kW/4000ot). A Renault Megane (1999) 1.6 16V, 79kW/5750ot., 148Nm/3750ot (=58kW/3750ot.). Takže motory téměř shodné, odlišnosti jak vidíš jsou jen nepatrné. Ty bys řek. že je to jedno, renault je o chlup lepší, ale jen nepatrně. Přesto jízdní výkony těch aut jsou diametrálně odlišné, jezdím s oběma. Renault dělá 0-100 za 9,9s a max 198km/h (srovnatelné s mondeem MK II 2.0), fiat má 0-100 za 11,3s a max 180km/h (i mondeo MK II 1.8 je lepší).
A včil mudruj, teoretiku _________________ administrator www.forum.fordclubs.org
Ford Mondeo ST200 HB |
|
Back to top |
|
|
pirat
Joined: 26 Jul 2007 Posts: 315 Location: Košice
|
Posted: Mon Nov 26, 2007 10:20 pm Post subject: Re: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
DR wrote: | Getrag wrote: |
Na prvy pohlad je vidno ze tie 2 motory su odlisne a ze tento 151kW/6500ot, 230Nm/5500ot. bude vitaz. To ze su v inych autach neriesime bavime sa o motoroch. .... Cize ak posudzujeme parametre motora nezaujima nas, kde ten motor bude. Ak nas zaujima auto komplexne mozeme sa bavit o zrychleniach a maximalke. |
Promiň, ales tímhle přístupem jsi právě úplně mimo mísu. Už jsi někdy jezdil na samotném motoru, který nebyl namontovaný v žádném autě? Normálního člověka zajímá, v jakém autě je ten motor namontovaný, jaká je u něj převodovka a jaké ztráty má celý převodový mechanismus. Je mu fuk,jaké má motr papírové parametry, zajímají ho jízdní vlastnosti auta. Takže pro normálního člověka (což je předpokládám i "bias") je úplně na ho*no srovnávat papírové parametry motorů, podstatné jsou skutečné jízdní výkony konkrétního auta s daným motorem. To se tady snažím celou dobu vysvětlit :-/. Samotný motor si koupí někdo, kdo si staví vlastní auto, pak ho budou pochopitelně zajímat jenom parametry motoru. Takže vy všichni, kteří si stavíte vlastní auta, nevšímejte si prosím toho, co jsem napsal. Děkuji .
Pro tebe mám příklad č. 2
Fiat Brava (1997) 1.6 16V, 76kW/5750ot., 144Nm/4000ot (=60kW/4000ot). A Renault Megane (1999) 1.6 16V, 79kW/5750ot., 148Nm/3750ot (=58kW/3750ot.). Takže motory téměř shodné, odlišnosti jak vidíš jsou jen nepatrné. Ty bys řek. že je to jedno, renault je o chlup lepší, ale jen nepatrně. Přesto jízdní výkony těch aut jsou diametrálně odlišné, jezdím s oběma. Renault dělá 0-100 za 9,9s a max 198km/h (srovnatelné s mondeem MK II 2.0), fiat má 0-100 za 11,3s a max 180km/h (i mondeo MK II 1.8 je lepší).
A včil mudruj, teoretiku |
Jednoduche ten Megan ma pri nizsich otackach vyssi krutiaci moment aj vykon. Cize ak su tie auta rovnako tazke a maju rovnaku aerodynamiku bude megan lepsi Inak kamos ma toho 1,6 16v megana slape to jaq das su to vydarene motory. inak rozdiel 1,3 sekundy zrychlenie nieje nic moc. _________________ 1.4 TDCi Tango-cervena metaliza |
|
Back to top |
|
|
sklima
Joined: 16 Jul 2007 Posts: 175 Location: UL
|
Posted: Tue Nov 27, 2007 7:28 pm Post subject: |
|
|
Maximalni hodnoty momentu a vykonu jsou sice dulezite, ale nemene dulezite jsou prubehy techto velicin v zavislosti na otackach motoru. Dale to nema cenu prilis rozebirat. |
|
Back to top |
|
|
vls
Joined: 16 Feb 2007 Posts: 637 Location: Martin
|
Posted: Tue Nov 27, 2007 7:44 pm Post subject: |
|
|
deti, kazdy udaj je na popisanie niecoho ineho, ze, inak by ho ludia mudrejsi nez my vsetci dokopy nezaviedli, ze.
bias sa pytal na polopatisticke vysvetlenie, nevedel, ci sa moment nenatiera na chlieb, ze. teraz uz z toho bude uplne divy, ze.
myslim, ze kazdemu je jasne, ze ked viem velkost kosika manzelkinej podprsenky, nic mi tento udaj nevravi o tom, ci spieva altom alebo sopranom, alebo je hlucha, ze.
_________________ Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 k, e‐CVT comfort Style Tech, Celestine grey
Suzuki SX4 Scross 2WD, 1.0 Premium 6AT, sphere blue pearl
Peugeot 3008 1.6VTi Active, red rubis
VW Golf Plus 1,4 Trendline, red tornado
Ford Fusion 1,25 Rival, colorado red |
|
Back to top |
|
|
bias
Joined: 28 Sep 2007 Posts: 85 Location: Slovensko
|
Posted: Tue Nov 27, 2007 8:59 pm Post subject: Getrag - ten mi ukázal ako to je. |
|
|
Takže klikol som si na Getragov odkaz a je mi to jasné. Zjednodušene a polopate je max. krútiaci moment zrýchlenie a max. výkon je max. rýchlosť. Samozrejme, že tam vstupuje oveľa viac faktorov, ale keď tak nad tým rozmýšľam niečo na tom bude.
Mal som Hyundai Accent 65 kW a 130 Nm pri 3000 otáčkach. Auto pri rozbiehaní priam letelo a žena mi povedala, že autá ktoré teraz máme, sa s tým nedajú porovnať a sú lenivé. Problém bol ten, že auto sa super rozbehlo ale pri cca 100 - 110 km/h tam niekde bolo tých 3000 otáčok, motor začal vädnúť. Napriek tomu som sa dostal na maximálku asi 175 km/h. Spotreba sa pohybovala okolo 6,8l a žiadne šetrenie. V zime na krátke trasy v meste 7,8l.
Opel Astra 66 kW a 125 Nm pri 4000 otáčkach. Rozbehy nie sú také razantné ako pri Hyundai, ale tých 4000 otáčok mám pri 130 km/h a okolo týchto otáčok na akomkoľvek rýchlostnom stupni je radosť zošliapnuť pedál. Auto plynule zrýchľuje a nevädne ani pri 160 km/h. Maximálna rýchlosť je asi 178 km/h. Na moje potreby je ten motor proste super. Priemerná spotreba 6,2l a to ho nijak nešetrím. V zime 6,9l kombinovaná.
Ford Fusion 59 kW a 124 Nm pri 3500 otáčkach. Mám (teda manželka má) najazdených 2300 km. Pri rozbiehaní mám zmiešané pocity. Rozbiehanie je pomalšie ako na Astre. Pri vyšších rýchlostiach auto zrýchľuje, ale mohlo to byť aj lepšie. Pri obiehaní pri podradení 3-ky som čakal lepšiu odozvu. Maximálku som neskúšal - motor ešte nepovažujem za pripravený na takéto zaťaženie. Samozrejme som si vedomý, že toto auto nie je na pretekanie. Spotreba odvtedy ako som ho kúpil je 8,4l a to je dosť. Jazdí sa prevážne na kratšie trasy a v meste.
Od Fusiona čakám, že spotreba klesne a motor bude aspoň o trošku živší. Tak to bolo aj pri predošlých autách. _________________ Strieborný Ford Fusion 1,4 16V benzín, r.v. 9/2007, 6,84 L /100 km. Mám rád spoľahlivé autá. |
|
Back to top |
|
|
DR
Joined: 19 Jan 2007 Posts: 412
|
Posted: Wed Nov 28, 2007 11:32 pm Post subject: Re: Max. krútiaci moment a maximálny výkon |
|
|
Getrag wrote: | DR wrote: |
Fiat Brava 76kW/5750ot 144Nm/4000ot (=60kW/4000ot). A Renault Megane 79kW/5750ot., 148Nm/3750ot (=58kW/3750ot.). Takže motory téměř shodné, odlišnosti jak vidíš jsou jen nepatrné. |
Jednoduche ten Megan ma pri nizsich otackach vyssi krutiaci moment aj vykon. Cize ak su tie auta rovnako tazke a maju rovnaku aerodynamiku bude megan lepsi Inak kamos ma toho 1,6 16v megana slape to jaq das su to vydarene motory. inak rozdiel 1,3 sekundy zrychlenie nieje nic moc. |
Ach jo. Máš to přímo před očima, extra kvůli tobě jsem ti ten krouťák přepočítal na výkon a ty plácneš takovou hovadinu. Rozdíl v max výkonu 4%, rozdíl v krouťáku při stejných otáčkách cca taky 4-6% (víc ne), rozdíl ve zrychlení 14% ve prospěch megana, který je navíc o 85 kg těžší, než ta brava. Máš nick Getrag, jako avatara máš převodovku a nenapadne tě, že ten megan může mít mnohem kratší převody? Z parametrů motorů opravdu o autě nic moc nepoznáš.
bias: abys mohl zrychlit, musíš vykonat práci (podat výkon). Čím větší má být zrychlení, tím víc výkonu na to bude potřeba. Krouťák =síla, ale síla sama o sobě žádnou práci nekoná. Takže velký krouťák neznamená automaticky velké zrychlení. Až pochopíš, že výkon= krouťák x otáčky x nějaká konstanta (přčesný vzorec dával vls okamzity vykon [kW] = okamzity krutiaci moment [Nm] * okamzite otacky [1/min] / 9549.3), tak máš vyhráno.
Asi nemá cenu to dál pitvat, líp už to vysvětlit neumím a protože na kroutící moment se nadá "sáhnout", je to abstratkní veličina, ne každý to dokáže pochopit. Jak je nakonec vidět i z téhle diskuze. Proto jsem navrhoval nepatlat se v číslech, kterým nerozumíme a místo toho raději porovnávat hodnoty, které snad chápe každý. _________________ administrator www.forum.fordclubs.org
Ford Mondeo ST200 HB |
|
Back to top |
|
|
|