vls
Joined: 16 Feb 2007 Posts: 637 Location: Martin
|
Posted: Thu Nov 04, 2021 2:57 pm Post subject: motor a e-CVT prevodovka Corolla 1.8 hybrid |
|
|
dam sem poznatky co som ziskal z netu
ked ho budem mat, dam sem po par tisic km skusenost z realu
motor : 2ZR-FXE, vyrobca toyota, Atkinsonov cyklus, co znamena ze sanie ostava otvorene aj pocas casti kompresie a zmes sa tlaci nazad do sania. tym sa sposobi ze kompresny zdvih je kratsi ako expanzny. spolu s milion inymi vylepseniami to sposobuje, ze ako jediny na svete ma tento spalovaci benzinovy motor ucinnost okolo 40 percent, o com sa nesniva ani naftovym motorom. medzi tie ine vylepsenia patri napriklad - olejove cerpadlo s premenlivym mnozstvom dodavaneho oleja, chladiaca kvapalina vyhrievana vyfukovymi plynmi na skorsie zohriatie motora, variabilne casovanie ventilov na sacej strane, viacnasobne sekvencne vstrekovanie benzinu, plastove sacie a nerezove vyfukove zberne potrubie, kompresny pomer 13:1 u benzinu, recirkulacia chladenych vyfukovych plynov a mnohe dalsie, zvlast materialove vylepsenia.
prevodovka : vyrobca AISIN, v mnohych "odbornych" clankoch som sa docital ze je tam CVT, teda dva pary kuzelov v ktorych beha kovovy clankovany klinovy remen, priblizovanim a vzdalovanim kuzelov sa plynule meni prevodovy pomer - tak toto nie je pravda. v skutocnosti je tam s motorom spojeny jeden elektricky motorgenerator, s kolesami spojeny druhy elektricky motorgenerator a tie su navzajom prepojene jednoduchou planetovou prevodovkou - oficialny nazov e-CVT, kde sa nic neradi, ziadne kolesa sa nepresuvaju, len sa krutiaci moment v nej spaja alebo deli podla rezimu prevadzky, podla toho kolko momentu ide na centralne koleso ci na unasac alebo na zakladne koleso. takato prevodovka nema s klasickou CVT nic spolocne, jedine to, ze vysledny prevod je fakt CV - teda continual variable - plynule menitelny.
jazda : 1.5 kWh bateria pod zadnymi sedadlami umoznuje kratku jazdu na elektrinu, cela spiatocka a dopredu len do rychlosti tusim cez 50 km/h, potom sa rozne pripaja spalovaci motor, elektronicka hlava voli rezim, ktory je z hladiska teploty, ucinnosti, polohy pedala a mnohych dalsich parametrov optimalny. sofer nevie ovplyvnit vobec nic. len pridavat a brzdit. nic na manualne ovladanie sa v aute nevyskytuje. mozno poloha "B" volica prevodovky, ktora vie sposobit vyssiu rekuperaciu a brzdenie motorom.
"hucanie" aut s prevodovkou CVT alebo aj e-CVT :
toto je vec, ktora ma zaujala, na forach lud svorne nadava, ze stupili na plyn a auto huci vo vysokych otackach ako vysavac a nechceli by ho teda ani zadarmo. donutilo ma to na zamyslenie.
stlacis pedal plynu, chces ist rychlejsie. to pre rozum auta znamena chce sa po mne vykon, stlacis naplno, chce sa maximalny.
u manualnej prevodovky : motor nemoze ist do otacok maximalneho vykonu, lebo musi najskor rozbehnut cely autiak pripojeny k nemu cez manualny prevod, nehuci preto, pokym sa cele auto nerozbehne na rychlost kedy sofer preradi. pri prvotnom stlaceni pedala ma motor k dispozicii napriklad len tretinu vykonu ak ide v zhruba tretinovych otackach. ak by isiel sofer na jednotke 80 km/h, teda v otackach maximalneho vykonu, okoliti ludia by si mysleli ze mu hrabe a ze za tym sedi prvy krat v zivote.
u automatickej prevodovky : prevodovka podradi kolko uzna za vhodne a ryci v otackach kym neuzna za vhodne preradit. podradenim sa dostane do oblasti maximalneho vykonu, nie presne, len sa im priblizi, a rychlym radenim ma zrychlenie, ze necha manual za sebou.
CVT ci e-CVT : posluchne poziadavku, nastavi plynule prevod tak, ze da motor do otacok maximalneho vykonu a drzi ho v nich pocas celeho zrychlovania, preto necha za sebou manualy aj ine automatiky zhodneho vykonu, ktore sa s motorom nedokazu do oblasti maximalneho vykonu dostat a ich zrychlenie je pomalsie. ak teda nechcem aby CVT hucalo, musim po nom chciet len tolko vykonu ako pri manualnej prevodovke, teda zosliapnem pedal plynu napriklad do tretiny a auto zrychli len ako s manualom a bez hucania. vysledok, kto nadava na hucanie CVT hovori jednym dychom ze s touto prevodovkou nevie jazdit a ze pouziva navyky z manualu, ktore su mu tu na nic.
drzte mi palce aby ma skutocnost nesklamala
_________________ Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 k, e‐CVT comfort Style Tech, Celestine grey
Suzuki SX4 Scross 2WD, 1.0 Premium 6AT, sphere blue pearl
Peugeot 3008 1.6VTi Active, red rubis
VW Golf Plus 1,4 Trendline, red tornado
Ford Fusion 1,25 Rival, colorado red |
|
vls
Joined: 16 Feb 2007 Posts: 637 Location: Martin
|
Posted: Mon Jul 18, 2022 1:08 pm Post subject: |
|
|
ako som slubil Duliusovi, trocha poznatkov z hybridu za nieco vyse pol roka a cca 10 t. km prevadzky
pekne testy zhodneho auta akurat v kusok lepsej vybave nez moje, napriklad s head up displejom ktory nemam, su na nete od Hrubisa, Stefucu, Chvalu… tak popisem len co oni v kratkych testoch nepostihli
celkovu koncepciu - motor v Atkinsonovom cykle s e-CVT prevodovkou povazujem nadalej za genialnu, videl som par testov – Civic, S-Max, a mam pocit ze tuto koncepciu full hybridu Toyoty pajcuju vsetci okolo. zaujimavostou je Honda, ktora ma rovnake vsetko ako Toyota, akurat vyuziva spalovaci motor prakticky len na vyrobu elektriny, kvoli uspokojeniu zakaznika ktory chce pocut klasicky zvuk rozbiehajuceho sa auta mu to pusta fake z reprakov ale funguje toyotovsky hybridovsky. koncepcia ma podla mna viacero vyhod, napr. ziadne presuvanie ozubenych kolies pri radeni alebo k startovaniu aj v zime k dispozicii stonasobne vacsia zasoba energie pre start nez u nehybridu.
tento hybrid pouziva pri jazde niekolko strategii ktorych sa dosledne drzi. prva je, vypni motor vzdy ked mozes, fakt to vypina aj na zlomok sekundy ked si mysli ze je to vhodne a ihned ho zase zapoji ked uzna za vhodnejsi taky variant. druha je, nenechaj motor v nizkom zatazeni, vacsinu casu pripojeneho spalovacieho motora ide z neho energia nielen na pohon auta, ale sucasne aj na dobijanie baterky, kedze teoria hovori, ze spalovaci motor je ucinnejsi ked pracuje vo vyssom zatazeni. tretia strategia je, vsetky rezimy, kde ma spalovaci motor vysoku spotrebu, teda rozjazd alebo zrychlenie, vzdy pomahaj elektrikou. Vsetci viete, aku spotrebu vam ukaze meracik ked sa rozbiehate, tato strategia to znacne eliminuje. dalsie, menej dolezite strategie sa odrazaju od nabitia baterie, teploty okolia, teploty motora ci jazdneho rezimu a samozrejme polohy pedala plynu ci brzdy a sklonu trasy. vsetky strategie sa menia plynule a prakticky nepozorovatelne.
stlacenim tlacidla start sa nic neudeje. z garaze cuvam, teda ide na cistu elektrinu, spiatocka mechanicky na motor ist nevie. v chladnejsich dnoch sa nastartuje aj motor, ale len aby sa zohrial, pripadne dobil baterku. to iste jazda z kopca, motor je ticho, ak to trva dlhsie, nakopne sa a dobija baterku. auto motor pri zjazde pouziva aj na zvysenie brzdneho ucinku, ked je zapnuty tempomat a auto same zrychluje, nestiha zatazovanie dobijanim baterky, pripaja sa motor aby pomohol spomalit, robi to aj v kratuckych „kopancoch“, vtedy ani nedobija, len tvori odpor. rezim prevodovky „B“ je schopny pri zapnutom tempomate rycat na 6 t. otacok ako sa snazi brzdit, skusil som ho parkrat a prestal ho pouzivat. jazda po rovine, auto sa snazi ist v elektro mode, do takych 60-80 km/h vydrzi tak aj kilometer nez pripoji motor a zacne tahat aj dobijat. Jazda do kopca je odvisla od stupania, pri vacsom stupani pripoji spalovaci motor skor, ked spalovaci nevladze, plynule mu zvysuje otacky do podla neho najoptimalnejsieho rezimu. Vysledok je podobny ako u automatu ktory podradi alebo u manualu, kde podradi vodic. Len tu sa nemoze stat ze nestihnes podradit a auto ti zastane ako byva casto u novacikov.
zvlast sa povenujem rychlej akceleracii. stojim na krizovatke a potrebujem rychlo vyrazit a zaradit sa alebo niekto predo mnou zavadzia a potrebujem ho bleskove obehnut. vsetci testovači stenaju, ze 1,8 l by malo mat vyssi vykon. takze, je to nepreplnovane 1,8, Atkinsonov cyklus znamena dlhsi expanzny zdvih nez kompresny, teda ventily sacie su otvorene este pocas kompresie, zmes sa vracia do sania a realny kompresny pomer takto zmeneneho sania moze byt odhadujem okolo 1,4 l. krutiaci moment je ladeny na spotrebu, teda je nizky a pri jeho potrebe ma vypomaha moment elektromotora. hlavna uvaha musi vsak byt takato. mam sice kombinovany vykon a moment spalovacieho motora aj elektromotora, ale bateria je krmena tym istym spalovacim motorom. teda oba motory nemozu tahat spolu dlho, lebo v baterke dojde stava. tvoje zrychlenie moze byt vtlacajuce do sedacky, ALE nie dlho. jazdim trvale v eco mode, napchat sa v krizovatke alebo ofuknut predjazdca v par sekundach je super, ale nesmies chciet napriklad vysvetlovat to niekomu na dialnici v 130 km/h. Rovnako maximalka zodpoveda bezturbovej jednastvorke bez pomoci elektromotora. Jasne? Vacsinou som v kludnej jazde raz za hodku niekde dupnem na pedal aby stroj zabudol byt ekologicky a pomohol mi zo slamastiky, tieto dupnutia su kratke a spotrebu prakticky neovplyvnia. Spotreba ako taka je od 4,5 l/100 v zime po 3,6 l/100 teraz v lete. na spritmonitor.de som bol u doterajsich mojich tam evidovanych aut vzdy najlepsi z pritomnych, u Corolly to nedokazem, som tusim siesty zatial a nechapem, ako moze niekto jazdit za menej ako 3,5 na nadrz. Hrubisovych od 1,5 do 3 po meste je podla mna iluzorna risa snov, aj ked po meste a v zapche u hybridu na rozdiel od inych spotreba klesa a nie stupa. ci kazdemu dosiahnutelny priemer tesne nad 4 l/100 stoji niekomu za hybrid, to nech si kazdy zrata sam. u corolly je rozdiel medzi hybrid a nehybrid vyse 2500 eciek v nakupe a to este nemas e-CVT ale bezne CVT, vysvetloval som inde… pri najazde 20 t. rocne je uspora do 1000 eciek za rok. inak, trvalo mi chvilu, nez som nastavil meranie priemernej spotreby ako na nadrz, toyotacky infosystem vyzaduje vyssie IQ uzivatela nez je to moje, nieco tam najst ci nebodaj nastavit je na dlhu dobu a na studovanie manualu, nastavit sledovanie tlaku v pneu ci nemas defekt som po vymene zimne za letne nedokazal do dnesneho dna urobit. inak to co ukazuje spotrebu na nadrz kolise hore dolu, podla toho ci si isel posledny kusok na elektriku alebo benzin, viac nez do spotrebovania pol nadrze, potom sa to ako tak ustali a meni uz len desatinky. zaujimavostou je, ze v nadrzi po dosiahnuti nuloveho dojazdu, hubovani ze mas dotankovat, dosiahnuti stavu ze auto uz ani neprotestuje len svieti „okamzite netankuj“ ma este stale v nadrzi viac ako 8 litrov, realne vyjazdim do 35 l a nadrz ma 43 l. netusim, preco to toyota tak isti.
o adaptivnom tempomate som pisal inde, musis ho vnimat aby ta neprekvapil pribrzdenim ked to necakas, napriklad zbada na kraji cesty odstavene auto ktore podla neho nie je dost na kraji, alebo na dialnici, kde som zvyknuty dojst az za pomalsie auto a obehnut skoro myskou, tempomat vyzaduje dlhsie predbiehanie so skorsim zacatim, inak nezmyselne pribrzdi prave ked by mal tahat. proste sa snazi o bezpecnost a fakt ma uz parkrat podrzal varovanim alebo akciou. dnes som objavil funkciu co som o nej nevedel ani v navode nie je. stal som na tempomate v kolone, auto napisalo "cakanie" a cakali sme kym sa to pohne. asi po dvoch minutach auto samo vyplo tempomat a zatiahlo rucnu a oznamilo mi to na displeji. druhy objav bol za vojenskym nakladiakom, ktory nema vzadu tu zabranu na podbehnutie malych aut. automat tempomatu sice zabrzdil, ale potom bola korba nakladiaku prilis vysoko aby ju videl, chytil sa napravy zasunutej hlbsie a zacal sa pchat pod ten nakladiak. zle...
udrziavanie v pruhoch – na D1 v pohode, na R1 vypadava, lebo prilis zatocena zakruta, prechod cez horizont a milion dalsich dovodov preco si mysli ze by nemal pracovat. Pouzivam to malo, tak este po desiatich hodinach v noci za volantom nadranom niekde certoch by som si tym pomohol nezaspat. volant musis drzat, inak hubuje.
dalo by sa este vela, ale na zaver uz len tolko, ze sa mi ten sedan zacina dokonca pacit, zadne kolesa su vysunute ze to skoro pripomina GT, zacal som si vsimat kolko je sedanov na cestach a som prekvapeny. pohodlie a ticho je za jazdy, casto elektrickej, otacky motora ked je pripojeny medzi 1000 a 2000 1/min, take, ze moja manzelka mi minimalne frfle do soferovania. byvalo ze co to robim za hluposti, teraz nie, nie je to preto ze by som hluposti robil menej, ale preto, lebo corolla robi aj hluposti nenapadne a potichu. A nuti cloveka jazdit menej agresivne a jej safety system je fakt dobry a to som este neobjavil vsetky jeho prednosti a cinnosti.
tak _________________ Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 k, e‐CVT comfort Style Tech, Celestine grey
Suzuki SX4 Scross 2WD, 1.0 Premium 6AT, sphere blue pearl
Peugeot 3008 1.6VTi Active, red rubis
VW Golf Plus 1,4 Trendline, red tornado
Ford Fusion 1,25 Rival, colorado red |
|